Azokon a kommunikációs tréningeken, amelyeket az elmúlt 8 évben tartottam, vitán felül a személyiségtípusok bemutatása vitte a népszerűségi pálmát. Mondjuk a téma tényleg izgalmas. Bele lehet látni az emberekbe? CT nélkül? Meg lehet jósolni, hogyan fognak viselkedni? Megtanulható, kihez hogyan kell szólni, hogy átjusson hozzá a mondanivalónk? Szóval nem ok nélkül vannak a hallgatók pont erre a témára rácuppanva.
Amikor bemutatom a 8 alapvető személyiségtípust, kettő szokott kiemelten nagy figyelmet kapni. Az egyik a Törtető. Ő az abszolút egoista. Ő az, aki tudja, hogy miatta kelt fel reggel a nap („ha én nem lennék...”). Ő az isten az istenek között, ő az, aki egy kicsit mindig felsőbbrendű, mint a környezete. Ő az,aki céljai elérése érdekében átgázol mindene és mindenkin, ő az igazi zsoldos, az érdekbarát, az opportunista, aki mindig azt nézi, hogy neki mi a jó, és ennek megfelelően helyezkedik. Vezetői beosztásban ő a diktátor, akinek soha semmi nem elég jó, és akinél az elismerés az, ha nincs letolás.
Amikor róla beszélünk, igen gyakran felmerül a hallgatók részéről, hogy 1. a legtöbb ember manapság ilyen, és 2. ha az ember vinni akarja valamire, akkor ma ilyennek kell lennie. Ami az első meglátást illeti, szerencsére nem így van. Amennyiben mégis úgy érzed, annak egyszerű az oka: ha egy adott napon 20 ember normálisan és udvariasan viselkedik Veled, ám ketten beléd rúgnak, a nap végén mire fogsz emlékezni? Ugye, hogy arra a kettőre?
De nézzük a második felvetést, nevezetesen, hogy ma ez a nyerő viselkedésminta. Nemrégiben láttam egy dokumentumfilmet, amelyben kutatók azt vizsgálták, hogy a majmok hogyan viselkednek egymással a kolónián belül. Érdekes dolgot fedeztek fel: a „rokonyok” díjazzák a jófejséget! Azok az egyedek örvendtek a legnagyobb megbecsültségnek és tiszteletnek a csoporton belül, amelyek a legbarátságosabbak voltak a többiekkel! A kolónia vezére is egy rendkívül barátságos hím volt.
Aztán egy nap történt valami: az egyik különösen agresszív hím rátámadt a vezérre, megölte, majd elfoglalta a helyét. Még sincs igazság – mondhatnánk, de a sztorinak még nincs vége. Az új góré ugyanis nagyon durván bánt a nőstényekkel és a kölykökkel is, vagyis személyében egy igazi diktátort üdvözölhetett a csoport, aminek sem ők, sem a kutatók nem örültek túlságosan.
Mielőtt azonban végleg magukba roskadtak volna, jött a csavar a sztoriban! Egyik reggel az új főnököt nagyon csúnyán összeverve, gyakorlatilag félholtan találták meg. Amikor kérdőre vonták a többi majmot, ők csak zavartan makogtak, és többek részéről is elhangzott, hogy valószínűleg elcsúszott a zuhanyzóban. :-) Az agresszív hímet egyébként az affér után a csoport kiközösítette.
Mi a sztori tanulsága? Az agresszivitás eredményesnek tűnhet, ha az ember rövid távon szemléli a dolgokat, és megfeledkezik egy apróságról:
AZ ÉLET LÉNYEGE AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS. A SIKERED, A BOLDOGSÁGOD, SŐT, MÉG AZ EGÉSZSÉGED IS AZON MÚLIK, MENNYIEN ÉS MENNYIRE HAJLANDÓAK EGYÜTTMŰKÖDNI VELED.
Nyolcadik éve beszélgetek vezetőkkel a cégeikről, a problémáikról. Az általam megismert legnagyobb formátumú vezetők kivétel nélkül rendkívül barátságosak voltak a környezetükhöz. Csak úgy sütött belőlük a jóindulat és a megbecsülés. Nem mondom, hogy ettől váltak nagy vezetővé, de az biztos, hogy minden nagy vezetőre jellemző volt a barátságosság.
Találkoztam diktátorokkal is, és némelyikkel sikerült egészen jó kapcsolatot kialakítanom. Tudod, mi volt a közös bennük? Olyan magányosak voltak, mint a világítótorony. És ne gondold, hogy nem szenvedtek ettől. Az egy másik kérdés, hogy inkább belehaltak volna, semmint beismerjék. Hogy eredményesek voltak-e? Gyakran igen. Sikeresek? Azt már nem mondanám. Boldogok? A legkevésbé sem.
A nyerő stratégia a barátságosság. Sikeresebb akarsz lenni? Legyél barátságosabb! Boldogabb akarsz lenni? Legyél barátságosabb! Egészségesebb akarsz lenni? Legyél barátságosabb! Barátságosabb környezetben szeretnél élni? Legyél barátságosabb!
HA BARÁTSÁGOS VAGY AZ EMBEREKKEL, HAJLANDÓSÁGOT ADNAK CSERÉBE. HAJLANDÓSÁGOT A VELED VALÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSRE. MÁRPEDIG AZ ÉETBEN EZEN MÚLIK MINDEN.