Főoldal   Elérhetőségek   E-mail
Keresés:
  • Főoldal
  • Hírek
  • A TANULHATÓ EMBERISMERET
  • A vezetői X-faktor
  • Életerő tuning
  • A gyereknevelés és a halálos négyes
  • A tanulás akadályai
  • Tuningold fel magad!
  • Ajánlott irodalom
  • Ajánlott filmek
  • Cikk archivum 2005 - 2008
  • Cikk archivum 2008 -
  • Kérdezz!
  • Személyiségteszt
Hogyan Motiváld magad?
>>>tovább
Hogyan motiválj másokat?
>>>tovább
Blog
>>>tovább
>>> Ajánlom ezt a cikket
teamtuning.hu

2008.10.13

Trónfosztás Kereskedőországban avagy a vevő nem király többé

Ezen a héten egy régi gumimacskámat veszem elő, amit már sokszor, sok tréningen elmondtam, és amit rendszerint zajos egyetnemértés fogadott. De ez nem zavar különösebben, mindig is úgy gondoltam, hogy van valami perverz bája annak, ha az ember széllel szemben próbál könnyíteni magán (csak a szemünket csukjuk be időben). Szóval, miért nem király a vevő?

Itt van nekünk ez a két közhelyünk, amit már annyiszor, annyi helyen hallottam, egészen nagy tekintélyű szakemberektől is, és amit egy időben magam is engedelmesen szajkóztam: „a vevő a király”, illetve „a vevőnek mindig igaza van”. Instant, gyorsan oldódó gondolatok ezek, könnyű volt eladni őket, hiszen akármerre nézünk, azt látjuk, hogy sok az eszkimó és kevés a móka.

Márpedig mit tehet egy kereskedő ilyen helyzetben? Próbál minden erejével a vevő kedvébe járni, lesi még a gondolatait is, gyakran messze a tűréshatáron túl teljesítve a vevői vágyakat, ráadásul úgy, mintha ez magától értetődő volna, és még különösebb erőfeszítést sem igényelne.

De tényleg ez a helyes út? Tényleg teljesen alá kell rendelnünk magunkat a vevő elvárásainak? Nos, én azt mondom, nem. Az alá-fölérendeltségi viszony egy olyan mítosz, ami talán már régen sem működött, de mégis, majdnem olyan erősen tartja magát, mint a Mikulás-legenda.

„De hát a vevőből élünk!” - hördülhetsz fel most joggal, Kedves Olvasó, és ebben igazad is van. Ám mielőtt még papírvágó kést ragadnál, hogy összekarcold a monitort, arra kérlek, olvass tovább, és gondold végig a leírtakat. Természetesen nem arról beszélek, hogy ne legyünk készségesek, előzékenyek vagy udvariasak a vevővel szemben. Amiről én beszélek, az sokkal inkább a hozzáállásra, és nem a tevékenységre vonatkozik.

Miért mondom, hogy a vevő nem király többé? Több okot is fel tudok sorolni:

  1. Talán ez tűnik a legkevésbé fontosnak, de egy alá-fölérendeltségi viszonyban sosem fogod magad igazán jól érezni, mert nem leszel egyenrangú partner.

  2. Az értékesítés és a szolgáltatás sikerének része, hogy időnként tudnod kell diktálni. Ha a vevő a király, akkor ez, mint lehetőség ki van zárva, és ezzel csökkentetted a saját sikered lehetőségét.

  3. Ha egyenrangú félként kezeled, a kapott szolgáltatást vagy terméket is többre fogja értékelni. Ha „A vevő a király”-elv szerint azt sulykoljuk a vevőbe, hogy mennyire fontos a pénze, és ezért bármit megkaphat, azzal degradáljuk a kapott termék vagy szolgáltatás értékét. Márpedig nézz meg egy gyereket, akinek csak csettintenie kell, és megkapja, amit akar. Mennyire fogja megbecsülni, mennyire lesz fontos neki? Nem azt mondom, hogy a vevő olyan, mint egy gyerek. Azt mondom, hogy a gyerek éppolyan ember, mint egy felnőtt, csak kicsiben. Mi sem viselkedünk másképp, mint ő, csak a szociális máz vastagabb.

  4. A vevő nem azért fog ragaszkodni Hozzád, mert mindent megadsz neki. Azért fog ragaszkodni, mert neki is fontos ez a kapcsolat. De vajon fontos lesz-e neki, ha mindent könnyedén megkap? Nem, fontossá az válik, amiben van némi nehézség, akadály. Talán Woody Allen fogalmazta meg ezt legtalálóbban: „Sosem akarnék egy olyan klub tagja lenni, amelyik felvenne a tagjai közé.”. Ha kicsit sem kell érte küzdeni, akkor nem fontos.

Ezek a legfőbb indokaim arra, hogy miért kellene megszabadulnod „a vevő a király”-elmélettől. A jövő az egyenrangú kapcsolatoké. Egyébként sok éve megfigyelésem és szent meggyőződésem, hogy a vevők többsége nem is akar király lenni, tökéletesen kielégíti őket egy korrekt kapcsolat, amelyben egyenrangú félként tekintenek rájuk.


Javaslatom tehát a következő: legyél udvarias, készséges és előzékeny! Mint ahogy az lennél bármely embertársaddal szemben. Nyugodtan tegyél extra szívességeket! De ne csinálj úgy, mintha ez magától értetődő lenne! Nem baj, ha a vevő is tudja, hogy szívességet tettél neki. Ezt nem kell látványosan felhánytorgatni, de eltitkolni sem. Éreztesd vele, hogy fontos! De legyél tudatában a saját fontosságodnak is! Tartsd észben, hogy szükséged van a pénzére! De ne feledkezz meg arról, hogy neki legalább ennyire szüksége van a termékedre. Különben miért fizetne érte?

A vevő nem király többé. Igazából talán nem is akart az lenni. Talán csak azok találták ezt ki (az biztos, hogy ők értenek egyet vele a leghangosabban), akik királynak hiszik magukat. Nemcsak a kereskedővel szemben, hanem mindenkivel szemben. De nem nagyon érdemes rájuk hallgatni, mert eredményeik ugyan vannak, ám örömük benne annál kevesebb.

 

Ha tetszett a cikk, segísd azzal a munkánkat, hogy tovább küldö barátaidnak! Azt is szívesen vesszük, ha megírod a véleményedet.

HA ÉRDEKESNEK TARTOD, AMIT OLVASTÁL, OSZD MEG MÁSOKKAL IS!
  • Iwiw
  • Twitter
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Linkter
  • blogtercimlap
  • Digg
  • del.icio.us
  • Netvibes
  • Live
  • StumbleUpon
  • Yahoo! Bookmarks
Név

E-mail cím

Címzett neve

Címzett e-mail címe

Hírek

KLUB: Probléma-szelidítés
A problémák olyanok, mint a koleszterin, amiből állítólag van jó is, rossz is. Hogy mitől jó vagy rossz a koleszterin, azt nem tudom, de azt igen, hogy mitől jó vagy rossz egy probléma. Mert van ám jó probléma is, csak ezt általában nem is problémának nevezzük. Inkább kihívásnak, megoldandó feladatnak vagy bármi másnak. Talán azért, hogy ezzel is megkülönböztessük őket azoktól, amelyek megkeserítik az életünket.
>>> tovább
Személyiségteszt Személyiségteszt
Személyiségteszt - Neked mik az erősségeid és mik a gyenge pontjaid?
További részletek>>>

Hírlevél





Feliratkozom
Leiratkozom



Webdesign: RG Stúdió Kft.
Portálrendszer: MagicOn
tel: 06 20 377 7266
e-mail: info@teamtuning.hu