Itt van nekünk ez a két közhelyünk, amit már annyiszor, annyi helyen hallottam, egészen nagy tekintélyű szakemberektől is, és amit egy időben magam is engedelmesen szajkóztam: „a vevő a király”, illetve „a vevőnek mindig igaza van”. Instant, gyorsan oldódó gondolatok ezek, könnyű volt eladni őket, hiszen akármerre nézünk, azt látjuk, hogy sok az eszkimó és kevés a móka.
Márpedig mit tehet egy kereskedő ilyen helyzetben? Próbál minden erejével a vevő kedvébe járni, lesi még a gondolatait is, gyakran messze a tűréshatáron túl teljesítve a vevői vágyakat, ráadásul úgy, mintha ez magától értetődő volna, és még különösebb erőfeszítést sem igényelne.
De tényleg ez a helyes út? Tényleg teljesen alá kell rendelnünk magunkat a vevő elvárásainak? Nos, én azt mondom, nem. Az alá-fölérendeltségi viszony egy olyan mítosz, ami talán már régen sem működött, de mégis, majdnem olyan erősen tartja magát, mint a Mikulás-legenda.
„De hát a vevőből élünk!” - hördülhetsz fel most joggal, Kedves Olvasó, és ebben igazad is van. Ám mielőtt még papírvágó kést ragadnál, hogy összekarcold a monitort, arra kérlek, olvass tovább, és gondold végig a leírtakat. Természetesen nem arról beszélek, hogy ne legyünk készségesek, előzékenyek vagy udvariasak a vevővel szemben. Amiről én beszélek, az sokkal inkább a hozzáállásra, és nem a tevékenységre vonatkozik.
Miért mondom, hogy a vevő nem király többé? Több okot is fel tudok sorolni:
Ezek a legfőbb indokaim arra, hogy miért kellene megszabadulnod „a vevő a király”-elmélettől. A jövő az egyenrangú kapcsolatoké. Egyébként sok éve megfigyelésem és szent meggyőződésem, hogy a vevők többsége nem is akar király lenni, tökéletesen kielégíti őket egy korrekt kapcsolat, amelyben egyenrangú félként tekintenek rájuk.
Javaslatom tehát a következő: legyél udvarias, készséges és előzékeny! Mint ahogy az lennél bármely embertársaddal szemben. Nyugodtan tegyél extra szívességeket! De ne csinálj úgy, mintha ez magától értetődő lenne! Nem baj, ha a vevő is tudja, hogy szívességet tettél neki. Ezt nem kell látványosan felhánytorgatni, de eltitkolni sem. Éreztesd vele, hogy fontos! De legyél tudatában a saját fontosságodnak is! Tartsd észben, hogy szükséged van a pénzére! De ne feledkezz meg arról, hogy neki legalább ennyire szüksége van a termékedre. Különben miért fizetne érte?
A vevő nem király többé. Igazából talán nem is akart az lenni. Talán csak azok találták ezt ki (az biztos, hogy ők értenek egyet vele a leghangosabban), akik királynak hiszik magukat. Nemcsak a kereskedővel szemben, hanem mindenkivel szemben. De nem nagyon érdemes rájuk hallgatni, mert eredményeik ugyan vannak, ám örömük benne annál kevesebb.
Ha tetszett a cikk, segísd azzal a munkánkat, hogy tovább küldö barátaidnak! Azt is szívesen vesszük, ha megírod a véleményedet.