A meglehetősen provokatív cím (itt kérek elnézést mindenkitől, akit esetleg megsértettem vallásos érzéseiben) arra utal, hogy napjainkban megfigyelhető egy tendencia, ami nem most kezdődött, de talán épp a gazdasági élet viszonylag általános pangása miatt jelentősen felerősödött. Ez a tendencia „a marketing az Isten” jelenség.
A marketingpiac (és ezen belül a reklámpiac) óriási piac. Újsághirdetés, rádió- és tv reklámok, szórólapok, weboldal, keresőoptimalizálás, on-line marketingstratégia – mind-mind a nagyobb siker reményének hordozói. Frissen született, legyengült vagy stagnáló vállalkozások ezrei keresik az utat a Vevő egyre jobban kérgesedni látszó szívéhez. Keresik, kutatják a biztos módszert, a „Hogyan ejtsük transzba a vevőt?”-típusú hirdetést, a kulcsot „a Google első számú kedvence” pozícióhoz. A marketing az Isten.
De hogy is volt ez régen? Amikor még nem ismertük ezt a szót? Amikor még fogalmunk sem volt arról, mit jelent az „imázsépítés”, a „pozicionálás” vagy éppen a „SWOT analízis”?
A JÓ BORNAK NEM KELL CÉGÉR.
Akkor még a termék volt az Isten. Elég volt, hogy jó terméket, jó minőségű szolgáltatást nyújtottál, és ennek elterjedt a híre, a hír pedig hozta az újabb kuncsaftokat. Ám ennek sajnos leáldozott. Mindenhonnan azt lehet hallani, hogy ha erre építesz, az biztos halál. Marketing-szakértők szerint az úgynevezett „termékkorszak” már az 1950-es évek előtt véget ért. A marketing lett az Isten.
DE EZ VÁLTOZNI FOG. RÖVID IDŐN BELÜL ÚJRA A TERMÉK LESZ AZ ISTEN, ÉS HA NEM IS TELJES POMPÁJÁBAN, DE VISSZATÉR A „JÓ BORNAK NEM KELL CÉGÉR” KORSZAK.
Mire alapozom ezt a legalábbis merész állítást? Ehhez először is nézzük meg, mi volt az oka a reklámok elterjedésének, illetve mi tette őket eredményessé!
1.Az információ sebessége
Abban az időben a telekommunikáció még épp csak bontogatta szárnyait, virtuális világunk, az internet pedig még képzeletben sem létezett. Az eladási igény jóval nagyobb volt, mint amekkora sebességgel a „jó bor” híre terjedt. Ezért szükség volt mesterséges gyorsítóra, így született meg a reklám.
2.A bizalom
Hát igen, az egy más világ volt. Az emberek még jóval nagyobb bizalommal fordultak a környezetük felé, kevesebb okuk volt kételkedni abban, amit hallottak, láttak vagy olvastak. Ha egy reklám azt állította, hogy az úgy van, akkor ezt jó eséllyel igaznak fogadták el.
De mi a helyzet ma?
1.Az információ áramlás sebessége
Napjainkban az információ elképesztő sebességgel utazik ide-oda a világban. Valami történik Japánban, és Te erről itt, Magyarországon szinte azonnal értesülsz. Vagy gondolj csak bele: 20 évvel ezelőtt hány emberrel beszéltél telefonon naponta és hány emberrel beszélsz most? 20 évvel ezelőtt hány levelet kaptál naponta és hány levelet kapsz most?
2.A bizalom
Te mennyire hiszel a reklámoknak? Elhiszed, hogy a mosópor hófehérré varázsolja Darth Vadert is? Elhiszed, hogy a bank gyakorlatilag szívességből ad kölcsönt, hogy Neked jó legyen? Elhiszed, ha éppen készül a fejed kettéhasadni, elég csak kis piros bogyó, és öt perc múlva vigyorogni fogsz, mint a jóllakott napközis? Megnézed egyáltalán a reklámblokkot? Elolvasod a hirdetéseket az újságban? Emlékszel a rádióreklámokra?
Nem mondom, hogy „Le a hirdetéssel!” és „Vesszen a reklám!”. Nem, most és a jövőben is szükség lesz rájuk. Amiről beszélek, az a hangsúly. Mire érdemes a hangsúlyt helyezni?
A RÉGI ISTEN VISSZATÉR. ÚJRA A TERMÉK LESZ AZ ÚR, A LEGJOBB REKLÁM PEDIG A JÓ HÍR.
Amikor a cikk ötlete megfogalmazódott bennem, Laci bácsi jutott az eszembe. Laci bácsi a szobafestőnk, aki amellett, hogy nagyon jó szakember, valami tündéri pofa. Előállhatsz a legképtelenebb ötletekkel is – olyan kétségbeesetten fog rád nézni, mint Kiszel Tünde az összekevert bűvös kockára, de megcsinálja, akármi is legyen az.
Laci bácsinak gyakorlatilag folyamatosan van munkája (nem is könnyű vele időpontot egyeztetni). Ezt a sikert egy rendkívül komplex marketinggépezet felépítésével érte el. Teljes promóciós arzenálját egy telefonszám alkotja, amit a lelkes kuncsaftok között jár kézről-kézre.
De hozhatnám példának a kaposvári kínai éttermet, amit szerintem többet reklámoztam, mint a saját vállalkozásomat. Amíg működött, szenzációsan működött, és nem azért zárt be, mert nem ment, hanem a lakásviszonyok ideiglenes megváltozása miatt (a tulajt jelenleg a Magyar Állam szállásolja el, ha érted, mire gondolok).
Végiggondoltam, és arra jöttem rá, hogy nagyon kevés olyan helye n vásárolok, illetve nagyon kevés olyan szolgáltatást veszek igénybe, amit nem úgy ajánlottak. És nagyon kevés dolgot veszek meg a reklámok hatására.
Javaslatom tehát a következő: reklámozz, hirdess, csináltass szórólapot, weboldalt, és törekedj arra, hogy ezekből a legtöbbet hozd ki. De a hangsúlyt ne ezekre helyezd, hanem a jó híredre. Gondold végig, mit tudnál MÉG tenni azért, hogy a vevő, a megrendelő elégedettebb legyen? És ne gondold, hogy ez csak pénz kérdése. Elsősorban nem pénz kérdése.
Ne a reklámtól várd a csodát! A reklámnak az a feladata, hogy erősítse a jó híredet, nem az, hogy kiváltsa azt. A legjobb hirdetés, ami elérhető Számodra, az elégedett vevő. A vevő, aki nemcsak megkapta, amire számított, de kapott mellé FIGYELMET és TÖRŐDÉST is – mindkettő egyre inkább hiánycikk, már csak pult alól lehet hozzájuk jutni.
Zárásképp szeretnék egy tévhitet eloszlatni, ami talán megakadályozna abban, hogy ilyen mértékben támaszkodj az elégedett vevőkre. Gyakran találkozni azzal az adattal, miszerint ha egy vevő elégedett, akkor azt maximum 2-3 ismerősének mondja el, ellenben ah elégedetlen, azt 13-14 ismerősnek.
Ez az adat abból a korszakból származik, amikor az emberek lelkiállapotára egyfajta közönnyel párosuló elégedettség volt leginkább jellemző, és akkor igaz is volt. Ma viszont érdekes kettősség figyelhető meg az emberi kapcsolatok területén. Egyfelől bizalmatlanok és zárkózottak lettünk, másfelől viszont óriási az igény az közösségi érzésre, a valahová tartozásra, az összetartásra. Csak ez most nem személyesen valósul meg, hanem az internet segítségével. Nézd meg a különböző portálokat, fórumokat, blogokat!
Az emberek többsége összetartó, és ott munkál benne a segíteni vágyás. Még egyszer hangsúlyozom: a többségben. Tehát nem mindenkiben – de nem is csak néhány eszement fanatikusban. Ma a világ nagyobb bajban van, mint 50 évvel ezelőtt. A bajban pedig az emberek összetartanak. Lehet, hogy nem úgy, mint 50 évvel ezelőtt, de összetartanak. Ha jól végzed a munkádat, és ők elégedettek, el fogják mondani a többieknek
ÚJ ISTEN SZÜLETIK? NEM, MEGKERÜLT A RÉGI.
Ha tetszett a cikk, segísd azzal a munkánkat, hogy tovább küldö barátaidnak! Azt is szívesen vesszük, ha megírod a véleményedet.