Pár napja egyik partnerünk mellünknek szegezte a kérdést: amikor belépünk egy üzletbe, mi az, ami a legnagyobb hatást gyakorolja ránk? Alapvetően mi befolyásolja egy üzlet pozitív vagy negatív megítélését? Először megpróbáltuk viccel elütni a dolgot, de amikor láttuk, hogy komolyan gondolja, mint Győzike a polgármesterséget, összeszedtük magunkat.
Van néhány olyan, magától értetődő dolog, mint a tisztaság és a rendezettség, amelyeket természetesen nagyon fontosnak tartunk, mert hiányuk azonnal feltűnik és nagyon jónak kell lennie az árunak, hogy hajlandóak legyünk ezen felülemelkedni. Ezek látványos tényezői egy üzlet megjelenésének és vevőközpontúságának (micsoda divatos szó!). Sunyin a háttérben, H. G. Wells láthatatlan embereként azonban ott lapul valami, ami alapvetően el fogja dönteni, hogy üzletünk zsezsegni fog-e, mint egy arab bazárnegyed, vagy méltóságteljes csend és diszkrét kriptaszag uralja majd.
Mivel legtöbb munkánk Somogy ország szívéhez, Kaposvárhoz köt bennünket, igen gyakran fordul elő, hogy jól megérdemelt ebédünket a helyi Plaza ételudvarában költjük el. Több szolgáltatótóból is választhatunk. Választhatnánk. Ámde! Az egyik vendéglátóipari egység pultja mögött vár minket Timi. Timi legfőbb jellemzője, hogy zseniálisan végzi a munkáját, ahogy az a nagykönyvben meg lenne írva, ha lenne ilyen nagykönyv. Barátságos, kommunikatív, ajánl nekünk, ha elég bután nézünk, és így tovább. Ezzel mostanra elérte, hogy belépve az ételudvarba (de gusztustalan kifejezés! Na mindegy.) körül sem nézünk, hanem delejezett egér módjára ügetünk a pultja felé.
Agyafúrtabb olvasóink már biztos kitalálták, hova próbálunk kilyukadni. De mielőtt végérvényesen és visszavonhatatlanul a lényegre térnénk, hadd szúrjuk ide témánkhoz kapcsolódó kedvenc idézetünket:
"A jó ápoló nem az ápolást szereti, hanem az embereket."
Hát ez a lényeg. Ha olyan munkakör betöltésére keresünk munkatársat, ahol emberekkel kell foglalkozni, olyasvalakit keressünk, aki az embereket szereti, ne olyat, akinek lenyűgöző termékismeretétől a lélegzetünk akad el. Az ideális jelölt az, akire mindkettő igaz, de a sors ritkán kényeztet el minket ennyire.
Ha tehát választanunk kell, tartsuk ezt szem előtt! A termékismeret elsajátítható. Van ahol könnyebben, van ahol nehezebben, de elsajátítható. Ellenben hogy tanítunk meg valakit arra, hogy szeresse már az embereket? Lehet, hogy a kérdés abszurd, de azért nem annyira, hogy vezetők tucatjai ne próbálkozzanak meg vele. Mármint azzal, hogy fognak valakit, aki kb. annyira vágyik más emberek társaságára, mint egy komolyabb szájsebészeti beavatkozásra, aztán erőt, energiát, fáradságot nem kímélve mosolyogni tanítják.
Ha véglegesen és szélsőségesen cinikusak akarnánk lenni, azt mondhatnánk, hogy néhány vezető saját maga ellen focizik. Először is, vagyonokat költ arra, hogy az érdeklődőket, vevőket a boltjába csalja. Aztán fog valakit, akinek pedig azért fizet, hogy elijessze őket. Jelentjük, a recept működik. Tapasztalataink szerint ezek a munkatársak az esetek döntő többségében sikerrel verik vissza a marketing próbálkozásait.
Szóval, a helyzet kissé fura. Azt, hogy valaki szereti az embereket, nem lehet pénzen megvenni. Ezzel szemben nagyon sok pénzt hoz. Nem hihetetlen? Egy olyan munkatárs, akiből süt az élet, nem kerül többe, mint az, akinek igazából a konzerviparban lenne a helye (csak ránéz a nyers cuccra és már kész is a savanyúság). De ez csak a kiadási oldalra igaz! Bevételi oldalon épp ellenkező helyzet. Ecetszagú cimboránk horribilis bevételeket képes távol tartani a vállalkozástól.
Amikor tehát értékesítési, ügyfélszolgálati munkatársat keresünk, ne essünk a tapasztalat, termékismeret és az ezeket igazoló papírok bűvöletébe! A jelentkező szemét figyeljük! Ragyog az élettől? Gyorsan és könnyedén válaszol? Egyenesen a szemünkbe néz? Alapvetően mosolygósnak tűnik? Természetes a viselkedése? Ha ezekre a kérdésekre igen a válasz, egy dologra kell még nagyon odafigyelnünk: célja az a munka, amire jelentkezett? Mert ha nem, akkor hiába a ragyogás, sok örömünk nem lesz benne. Ha ez is stimmel... Lehet, hogy a tapasztalat és a termékismeret gyenge lábakon áll, de érdemes bevállalni.
Sok sikert!