Könnyű belátni, hogy a kommunikáció messze több a kimondott szavaknál. Ugyanazok a mondatok az egyik értékesítő szájából azt eredményezik, hogy az ügyfél remegő kézzel matat toll és a szerződés után – míg a másik üzletkötő azon veszi észre magát, hogy a biztonságiak pincérfogásban transzponálják a kijárat felé. Ugyanazokkal a szavakkal az egyik pasi képes elérni, hogy a lányok bugyijában elengedjen a gumi, , míg a másik csak egy megvető pillantást, vagy rosszabb esetben egy nyitott tenyeres maflást tud kicsikarni. Miért?
Ez a szavak mögötti plusz (vagy mínusz) nagyon nehezen megfogható, de vitán felül létezik. Jobb híján nevezhetnénk személyes varázsnak, és gyorsan adódik a kérdés: ez tanulható, fejleszthető? Kapásból azt felelhetnénk, hogy nem, de az elmúlt évek megtanítottak valamire: azokról a tulajdonságokról gondoljuk, hogy nem tanulhatóak, amelyeket nem értünk igazán. Mihelyt megértjük, egyből tanulhatóvá is válnak.
MI A SZEMÉLYES VARÁZS TITKA?
Kezdjük az ágy lábától, megmondom, mi nem. A személyes varázs legnagyobb ellensége, amikor arra törekszel, hogy LEGYEN személyes varázsod. Ha megnézed azokat, akik az élet valamely területén birtokában vannak ennek, látni fogod: semmit nem tesznek azért, hogy legyen nekik. Ez messze fontosabb, mint amilyennek elsőre tűnik.
Technikai okokból csak most pénteken tudtam megnézni az előző heti X-faktort, de örülök, hogy nem csúsztam le róla teljesen. Wolf Kati, akit többségünk korábban csak a Vuk soundtrackje kapcsán ismert, olyat odavert az egyébként brutálisan tehetséges mezőnynek, hogy a többiek konkrétan a kanyarban sem voltak. A világ tele van aranytorkú énekessel, sómennel meg sówumennel is Dunát lehet rekeszteni. De amikor egyik pillanatról a másikra beleszeretsz az előadóba, akkor tudod, hogy itt most történt valami.
Miben áll Kati titka (már amellett, hogy iszonyúan tehetséges)? Pont abban, hogy nem elbűvölni akar, hanem kommunikálni, átadni valamit. Sok jó torkú énekes vérzik el azon, hogy csak lenyűgözni akarnak, de nem tudnak semmit átadni. Ők még nem tudnak valamit, amit Kati már igen: a kommunikációban az üzenet a lényeg, nem a kiváltott hatás.
Na de mit tegyünk, ha nekünk fontos a kiváltandó hatás? Hiszen akár kétgyermekes tündér vagy az X-faktor színpadán, akár üzletkötő a Purci és társa GMBH előszobájában, ugyanaz a dolgod: le kell nyűgöznöd a közönségedet. Hiszen nyerni akarsz nem? Hogy a manóba ne érdekelne a kiváltott hatás?
MOST JÖN A SVÉDCSAVAR
Ha ezt megérted és megvalósítod, hétmérföldes csizmával fogsz átgázolni a konkurencia egyenszürke gyülekezetén. Minél fontosabb a kiváltandó hatás, annál inkább képesnek kell lenned az üzenetre összpontosítani, és elfelejteni, hogy bárkire is hatást akarsz gyakorolni.
Ezt könnyű megérteni, de nagyon nehéz megcsinálni, mert szembemegy az ember egyik legalapvetőbb késztetésével. Ezért csak kevesen képesek rá. Ők a nagyok – legyenek akár írók, akár énekesek, akár üzletkötők. Vagy egyszerűen csak nők vagy férfiak.
(Szabó Gábor)
Ha tetszett a cikk, segísd azzal a munkánkat, hogy tovább küldöd barátaidnak! Azt is szívesen vesszük, ha megírod a véleményedet.